Bryllup og vielse

Bryllup
Det bliver tit sagt, at nogen vælger kirkebrylluppet fra, fordi det er alt for dyrt. Men – det er ikke sandt. Det kræver på ingen måde en særlig god økonomi at blive viet i kirken. Det kræver kun, at mindst den ene af de kommende ægtefæller er medlem af folkekirken. Er dette opfyldt, forlanges der ikke mere. Det er selvfølgelig rigtigt, at visse bryllupper næsten drukner i udstyr og pragt, og mange bryllupsmagasiner lever også udelukkende i kraft af den tanke, at "det-skal-være-på-netop-den-måde-for-at-være-rigtigt". Men hvorfor lade sit ønske om en god bryllupsdag styre af sådan noget? Drop det og nyd i stedet for kirkens vielsesritual, som er enkelt og smukt og derfor stort og bæredygtigt i sig selv.

Det koster ikke penge at blive viet i kirken, og det er det samme ritual og lige smukt, hvad enten man har 0, 2 eller 200 gæster med, og lige meget om man vælger at blive gift en mandag, onsdag eller lørdag måske.

Det, som ethvert bryllup handler om – kærligheden og Guds velsignelse, kan ingen som bekendt købe sig til, men kun tage imod med glæde og tak.

Alle vordende brudepar ønskes hermed lykke til.

Vielse
Når man fra kommunen (Borgerservice) har modtaget en prøvelsesattest, henvender man sig hos kordegnen angående dato og tidspunkt. Medbring dåbs-/navneattest og prøvelsesattesten. Prøvelsesattesten bekræfter rent juridisk, at man kan indgå ægteskab, man skal dog være opmærksom på at den kun har en gyldighed på 4 måneder fra udstedelsesdagen.

Samtidig med indskrivningen af vielsen skal der foruden notering af 2 vidners navne og adresser, også noteres om I følges ad, eller bruden skal føres op, om der skal være kimning før vielsen og om I eventuelt har ønsker omkring indgangs-eller udgangsspil. Når de praktiske ting omkring vielsen er aftalt, vil præsten, der skal forrette vielsen, også gerne tale med jer.

Velsignelse af borgerligt indgået ægteskab
Man kan få sit borgerligt indgåede ægteskab velsignet i kirken. Henvend jer til kordegnen angående dato og tidspunkt. Medbring dåbs-/navneattest og vielsesattest.

Når de praktiske ting omkring velsignelsen er aftalt, vil præsten, der skal foretage velsignelsen, også gerne tale med jer.